Zajęcia na DUTKU

W DUTKU mogą brać udział uczniowie szkół podstawowych, którzy będą w klasach od drugiej do ósmej w roku szkolnym 2024/2025. Zaplanowaliśmy 26 grup po 15 osób w kategoriach wiekowych: 2- 3 klasa (10 grup), 4 klasa (10 grup), 5-6 klasa (4 grupy) i klasa 7-8 (2 grupy).

Zajęcia mają charakter warsztatowy lub pokazowy. Najczęściej będą trwały 45 minut, ale niektóre z nich 50, 60 minut. Będą one realizowane na 11 wydziałach i w 2 jednostkach ogólnouczelnianych ZUT, znajdujących się w różnych lokalizacjach Szczecina.

Przygotowaliśmy dla studentów 13 atrakcyjnych tematów powiązanych z dyscyplinami naukowymi na ZUT, ale nie tylko. Zajęcia 13 tematów, będą obywały się zawsze w soboty między 1 marca 2025 a 14 czerwca 2025 r. według harmonogramu zajęć, który opublikujemy pod koniec lutego na stronie internetowej.

Wszelkie szczegółowe informacje znajdziecie Państwo w regulaminie, z którym należy się zapoznać i go zaakceptować.

Za jakość prowadzenia zajęć odpowiadają nauczyciele akademiccy i studenci ZUT. Do tej pory w ramach DUTKA wzięło udział około pięć tysięcy uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów ze Szczecina i województwa zachodniopomorskiego.

Rok akademicki rozpoczniemy w sobotę 22 lutego 2025 r. uroczystą inauguracją roku akademickiego, na którym Rektor ZUT i Prorektor ds. studenckich wręczą studentom indeksy. Zajęcia zaś rozpoczną się 1 marca wraz z rozpoczęciem semestru letniego naszych dorosłych studentów ZUT.

13 atrakcyjnych tematów
kilka razy w miesiącu
Nauczyciele akademiccy i studenci

Główka pracuje, mózg się kreuje!

Akademickie Biuro Karier
Prowadzący: mgr Katarzyna Kulpa-Jacewicz - doradca zawodowy ZUT

Drogi Rodzicu, kreatywność odgrywa bardzo ważną rolę w życiu Twojego dziecka, wpływając
na jego umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne.
Zajęcia z twórczego oraz kreatywnego myślenia, mają za zadanie nauczyć Twoje dziecko pewnych umiejętności, które będą służyć mu przez całe życie. Twórcze myślenie to szukanie nieszablonowych rozwiązań, świeżych i wartościowych. Razem stworzymy nowy klimat dla twórczości i odkryjemy talenty Twojego dziecka, pobudzimy jego potencjał twórczy. Zajęcia będą prowadzone w sposób warsztatowy, poznamy szereg ćwiczeń i zabaw, które pobudzą wasze dziecko do twórczego i kreatywnego myślenia, pokonując przy tym szereg barier. Na warsztatach będziemy tworzyć niesamowite prace oraz rozwiązywać nietypowe zagadki twórcze. W obecnym czasie potrzebę rozwijania kreatywności podkreślają wszystkie instytucje, które badają kompetencje przyszłości. Twórczego myślenia można się nauczyć, choć w programach szkolnych często brakuje na to czasu. Wiedza przekazana w atrakcyjny sposób pokaże dziecku, że warto się uczyć nowych rzeczy, które zaowocują na pewno w przyszłości i pomogą w dalszej drodze edukacyjnej. Jakie umiejętności zdobędzie Twoje dziecko w czasie warsztatów? Nauczy się logicznego, przestrzennego, kreatywnego myślenia; rozwinie seniorkę i motorykę; będzie twórczo i nieschematycznie myśleć; będzie budować indywidualizm; zwiększy potencjał intelektualny; nauczy się zdrowej rywalizacji, przyjmowania niepowodzeń, pracy w grupie; pomoże zainteresować nauką; rozwinie pasję i ciekawość świata, chęć odkrywania.

Czy wiesz, jak to jest?

Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością ZUT / Symulatorium Dostępności
Prowadzący: mgr Anna Zawadzka-Wdowiak / dr inż. Dominika Plust

Wszyscy jesteśmy wyjątkowi! Każdy z nas ma własną, odrębną perspektywę i doświadczenia. Czasami możemy napotkać wyzwania, ponieważ działamy lub postrzegamy świat inaczej, tymczasowo lub na stałe. Inaczej widzimy, słyszymy, poruszamy się. Uczestnicy poczują, jak porusza się osoba na wózku, jak „widzi” świat osoba niewidoma lub widząca świat inaczej, poczują co czuje osoba niedosłysząca, albo jak to jest być osobą starszą. Te spostrzeżenia mogą głęboko ukształtować naszą empatię, współczucie i zrozumienie ludzkiej natury. Akceptacja naszych różnic jest nie tylko szlachetnym dążeniem, ale także niezbędnym krokiem w kierunku stworzenia bardziej integracyjnego i harmonijnego społeczeństwa. Zajęcia realizujemy w Symulatorium Dostępności – wyjątkowym miejscu, gdzie uczestnicy doświadczając tego, co niektóre osoby mają na co dzień, lepiej zrozumieją, jak można im pomóc. Podczas części zajęć będziemy korzystać z wirtualnej rzeczywistości – VR.

Nasze małe miasto!

Wydział Architektury
Prowadzący: Mateusz Freidenberg – student ZUT kierunku Architektura – absolwent DUTKA

Zaprosimy uczestników zajęć do stworzenia własnego małego miejsca w świecie. Razem wykreujemy miasto naszych potrzeb, utworzymy przyjazne dla nas miejsca oraz omówimy to, co jest dla nas jako użytkowników najpotrzebniejsze. Na zajęciach omówimy różne typy budynków jakie tworzą siatkę miasta na bazie prostych modeli budynków stworzonych podczas warsztatów. Następnie zaprojektujemy dzielnice z gotowych modeli, tak by spełniały nasze potrzeby – tak zwane miasta 15 minutowe, w tym omówimy zaprojektowanie najważniejszego elementu w danej dzielnicy dla każdej z grup (może to być boisko, plac zabaw, park itp.). Na koniec połączymy nasze dzielnice tworząc całe miasto.

Wydział Architektury - logo

Jak uratować psa? Czyli nauka techniki reanimacji psów.

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt
Prowadzący: dr hab. inż. Adam Lepczyński, prof. ZUT

Co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym. Najczęściej ludziom towarzyszą psy. Pies to więcej niż kumpel czy nawet przyjaciel – to członek rodziny. Czy potrafimy im pomóc w przypadku utraty przytomności? Podczas zajęć uczestnicy nauczą się udzielania pierwszej pomocy psom. Jak? Z użyciem specjalistycznego fantomu do symulacji resuscytacji (trudne słowo) krążeniowo-oddechowej u psa. Czy warto? Oczywiście, być może dzięki tej wiedzy zostanie uratowane życie najlepszego Przyjaciela.

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - logo

Budujemy zamki z piasku!

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Prowadzący: dr inż. Magdalena Olszewska

Czy Twoje dziecko uwielbia tworzyć i odkrywać tajemnice natury? Na Naszych niezwykłych zajęciach „Jak zbudować zamek z piasku?” rozwinie swoją kreatywność, zdobędzie nową wiedzę i będzie się wspaniale bawić! Podczas 60 minut dzieci odkryją tajemnice różnych rodzajów piasku i profesjonalne ich nazewnictwo. Dowiedzą się, jakie właściwości mają różne rodzaje piasku i jakie znaczenie mają one przy budowie zamków z piasku oraz faktycznych budowli ziemnych.

Przez zabawę odkryją, jak usztywnić sypki piasek, aby stał się twardy i trwały; jakie są podstawowe prawa fizyki związane z budową, które już znają ze szkoły, i jak można je wykorzystać w praktyce. Wykładowca poprowadzi zajęcia w sposób dostosowany do wieku uczestników. Dla klas 1-3 i 4-6 lekka forma zabawy połączona z nauką, a dla starszych klas 7-8 uwzględniona zostanie już podstawowa wiedza z fizyki, aby dzieci mogły zobaczyć, jak nauka przenosi się w życie codzienne   i jak jest związana z rzeczywistością. W praktyce dzieci będą budować własne zamki z piasku, a na koniec przystąpią do próby wytrzymałościowej, aby sprawdzić, czy ich budowla ziemna wytrzyma wszelkie wyzwania!

Magia pieniądza!

Wydział Ekonomiczny
Prowadzący: dr Dawid Dawidowicz

Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się co to jest system monetarny. Poznają banknoty z różnych krajów. Dowiedzą się jakimi pieniędzmi można płacić w Europie, a jakimi poza nią. 
Sprawdzą empirycznie, jakie systemy zabezpieczeń przed fałszowaniem mają pieniądze. Zobaczą i praktycznie użyją testerów banknotów i dokumentów. Będą mogli też po prostu zjeść 200 lub 500 Euro i zobaczyć, jak smakuje pieniądz. Będą też mogli poczuć w dłoniach, ile waży 100 000 złotych. Starsza młodzież dowie się czym jest płynność pieniądza? Skąd się biorą pieniądze w bankomacie? Jak uniknąć zagrożeń związanych z korzystaniem z kart płatniczych i bankomatów.

Fotonika dla małych i dużych

Wydział Elektryczny
Prowadzący: dr inż. Grzegorz Żegliński, prof. ZUT / mgr inż. Andrzej Niesterowicz

W formie zabawy dzieci i młodzież poznają podstawy fotoniki – to nauka o wykorzystaniu światła. Dowiedzą się, jak światłem wysłać informacje. Jak zachowuje się wiązka światła, kiedy użyjemy pryzmatów i soczewek? Czy światło może się załamać jak każdy człowiek albo rozszczepić? Jak działa soczewka wklęsła i wypukła? Poznają działanie światłowodów, oka ludzkiego, kalejdoskopu optycznego, kompasu optycznego. Na zajęciach zobaczą także tęczę i wcale nie musi padać wcześniej deszcz.

Magiczny wektor, czyli podróż do cyfrowego świata grafiki wektorowej

Wydział Informatyki
Prowadzący: mgr inż. Ewa Lisaj

Magiczny wektor, to zajęcia, podczas których uczestnicy przeniosą się w cyfrowy świat grafiki wektorowej. Poznają od podstaw zasady tworzenia elementów graficznych, wykreują skomplikowane obiekty zaczynając od najprostszych kształtów i figur geometrycznych. Podejmą próbę ujarzmienia fontów „łamiąc” zasady typografii, poznają kreatywne i artystyczne oblicze informatyki tworząc kolaże i obrazy przy użyciu programów do grafiki wektorowej. Ostatecznie decyzja pozostanie w rękach uczestników czy wystarczy im przestrzeni 2D… czy ruszymy w trzeci wymiar! Zapraszam serdecznie do magicznego świata, gdzie najlepszą drogę wyznacza wektor na końcu osi układu współrzędnych!

Świat tworzyw polimerowych – drugie życie butelki

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki
Prowadzący: dr hab. inż. Magdalena Kwiatkowska, prof. ZUT

Tworzywa sztuczne to materiały obecne wokół nas niemal wszędzie. Zastępują one skutecznie drewno, metal i szkło, np. do otrzymania butelek, opakowań po serku na śniadanie, czy ubrań na zimę. Często, kiedy przestajemy z nich korzystać, wyrzucamy je do śmieci, a niestety większość trafia na wysypiska odpadów i tam może zalegać nawet setki lat. Ale może można temu jakoś zapobiegać? Oczywiście, że tak!! Na zajęciach poznamy sposób wykorzystywania takich już raz użytych materiałów. Jest to właśnie Recykling. Dzięki recyklingowi mniej zaśmiecamy środowisko. Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się jakie są sposoby segregowania odpadów, po co to się robi i, przede wszystkim, dlaczego warto segregować śmieci. Uczestnicy wykorzystując różne już raz użyte tworzywa, np. butelki, nakrętki, postarają się im dać „drugie życie”, tworząc z nich fantazyjne kształty, zabawki i wiele innych…na co tylko wyobraźnia pozwoli.

Jazda na glonach, czyli o zielonych minifabrykach biopaliwa!

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa
Prowadzący: dr hab. inż. Małgorzata Hawrot-Paw, prof. ZUT

Na zajęciach dzieci poznają jednokomórkowe glony – organizmy, które potrzebują do życia światła słonecznego, wody, dwutlenku węgla oraz soli mineralnych. Zobaczą, jak hodujemy je w bioreaktorach. Czy wiecie, że w sprzyjających warunkach potrafią się błyskawicznie namnażać, wytwarzając olbrzymią ilość biomasy? Najważniejszym składnikiem tej glonowej biomasy są tłuszcze, które gromadzą się w komórkach, skąd próbują je wydobyć badaczeaby przerobić na biopaliwo. Kiedy będziemy jeździć na glonach?  Kto wie… może już niedługo.

P. S.: Może uda nam się zobaczyć, jak glony świecą w ciemnościach? 😊

Słodkie i nieszkodliwe – czy to jest możliwe

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa
Prowadzący: dr inż. Katarzyna Felisiak

Niemal wszyscy lubią słodycze – i dzieci, i dorośli. Podstawowym składnikiem słodyczy jest cukier. Niestety, nadmiar cukru wpływa źle na zdrowie, powoduje wzrost masy i prowadzi do wielu chorób. Czy można cieszyć się słodkościami, nie szkodząc zdrowiu? Czy są słodycze lepsze i gorsze dla zdrowia? Czy można samodzielnie zrobić pyszności, nawet jeśli się jeszcze nie umie gotować? Na te i wiele innych pytań nasi młodzi studenci znajdą odpowiedzi na warsztatach, gdzie przygotują i skosztują niezwykłych słodyczy.

Zabawy z ciekłym azotem

Wydział Techniki Morskiej i Transportu
Prowadzący: dr inż. Wojciech Tuchowski

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest ciekły azot, jakie ma właściwości i zastosowanie. Będą mieli okazję (w asyście prowadzącego) samodzielnie wykonać eksperymenty z użyciem ciekłego azotu. Tematyka pokazów obejmować będzie m.in.: wpływ niskich temperatur na właściwości materiałów rozciągliwych; zamrażanie różnych przedmiotów za pomocą ciekłego azotu; skraplanie powietrza za pomocą ciekłego azotu; wybuch „bomby azotowej”; reakcje ciekłego azotu z wrzącą woda – azotowy wulkan.

Magiczne laboratorium chemiczne

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej
Prowadzący: dr hab. inż. Karolina Kiełbasa, prof. ZUT

Lubisz eksperymenty i chcesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca? Zapraszamy na super warsztaty chemiczne! Bez nudnej teorii – tylko fajne pokazy, które Cię zaskoczą. Odkryjemy sekrety chemii w niezwykły sposób! Widowiskowe eksperymenty w niebanalny sposób przedstawią piękno chemii i na pewno zaszczepią w Tobie Młodego Chemika. Niektóre z propozycji to: chemiczny wulkan, ogródek chemiczny, samozapłon, szalona piana, chemiczna lokomotywa, mrożone balony, chemiczna „kuchnia molekularna” i wiele innych ciekawostek.

Organizator
Partnerzy
Copyright © Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny 2025